Sunday, August 14, 2011


RISALAH KEPADA AHLI SUNNAH; PELAKSANAAN DAKWAH AHLI SUNNAH WAL JAMAAH DI MALAYSIA 

6. PROFESSIONALISMA DALAM ISLAM

Tindakan ala professionalisma adalah perlu diera globalisasi. Bahkan perkataan “ulamak” atau “ustaz” perlu diistilahkan juga sebagai profesional dalam bidang agama. Ulamak professional harus lebih hebat dari mana mana professor atau Hakim Mahkamah Agung. Barulah kepimpinan Islam apatah lagi kepimpinan AsSunnah disegani dan dihormati.


Diperingkat perlaksanaan, pandakwah AsSunnah professional akan lebih menarik dan lebih berkesan dalam penyampaian dan penyusunan segala usahanya, bukan sahaja kepada para pendokong AsSunnah, bahkan kepada umat Islam dan golongan bukan islam. Perlu juga diperbanyakkan professional dalam bidang duniawi yang mantap dalam ilmu agama.



Konsep professionalisma tulen telah membuatkan banyak dari golongan professional yang telah terlatih dalam sistem pendidikan sekular untuk berminat dan bersemangat untuk kembali kepada pemahaman dan gerakan Islam secara sistematik berdasarkan Al-Quran dan As Sunnah. Sumbangan pihak professional ini amatlah baik sekali terutama dalam penyusunan gerak kerja dakwah As Sunnah.


Cuma ditakuti ada yang terbabas melebihi batas kemampuan dari sudut pemahaman disebabkan asas ilmu mereka yang cetek dalam ilmu agama. seharusnya mereka bergerak sesuai dengan batas ilmu yang ada atau berdampingi para ustaz yang mantap dalam bidang ilmu agama serta terdedah dengan tindakan professionalisma untuk memahami polar pemikiran golongan professional. Ditakuti juga golongan professional yang aktif dalam bidang dakwah terlalu berkeyakinan dengan kemampuan aqal professionalismanya hinggakan walaupun kecetekan ilmu agama, mereka terlalu bersemangat dan berani dalam suatu tindakan tanpa pedulikan pihak-pihak ustaz yang walaupun tidak begitu sistematik dalam susunan kerja mereka tetapi masih mempunyai pendalaman dalam ilmu syarak yang berguna dan harus didengar oleh golongan professional ini. 

No comments: