Friday, October 20, 2017

HOME TUTOR, YES OR NO?

HOME TUTOR adalah satu bentuk tunjuk ajar yang berlaku di rumah. Siswa menerima bimbingan atau arahan oleh tutor. Selalunya pengajaran berkaitan dengan subjek akademik atau penyediaan ujian. Ini berbeza dengan pusat pengajian atau tunjuk ajar yang disediakan melalui program selepas sekolah. Perkhidmatan yang paling sering melibatkan perhatian satu-satu untuk pelajar; sebaliknya, disebut kumpulan kecil, di mana tutor dan sebilangan kecil murid berkumpul di salah satu rumah mereka untuk tunjuk ajar.

Faedah HOME TUTOR, perkhidmatan menghantar tutor berkelayakan secara langsung kepada pelanggan tanpa perlu memandu atau pergi ke mana-mana sahaja. Kanak-kanak mendapat program individu yang direka khusus untuk keperluan unik kanak-kanak. Seorang tutor boleh menangani apa-apa keperluan khas dan bekerja untuk memastikan murid mendapat bantuan dalam bidang-bidang yang memerlukan perhatian lebih. 

Di dunia yang moden sekarang ini, masa hadapan kanak-kanak ditentukan oleh keupayaan mereka untuk menguasai asas-asas bacaan, sains, matematik dan komputer. Kos, saiz kelas dan isu-isu lain sering menghalang akses pelajar kepada pembelajaran dalam talian yang berkualiti yang dapat menyokong dan mengukuhkan kemahiran penting ini. 

HOME TUTOR dengan Program eLearning telah menjadi pemecah masalah kritikal untuk pelajar yang memprioritaskan kandungan yang berkualiti, untuk mendapatkan kecemerlangan.

E-learning adalah suatu sistem atau konsep pendidikan yang memanfaatkan teknologi informasi dalam proses belajar mengajar. Berikut beberapa pengertian elearning dari berbagai sumber;
  • Pembelajaran yang disusun dengan tujuan menggunakan sistem elektronik atau komputer sehingga mampu mendukung proses pembelajaran.
  • Proses pembelajaran jarak jauh dengan menggabungkan prinsip-prinsip dalam proses pembelajaran dengan teknologi.
  • Sistem pembelajaran yang digunakan sebagai sarana untuk proses belajar mengajar yang dilaksanakan tanpa harus bertatap muka secara langsung antara guru dengan siswa.
Karakteristik E-learning 
  • Memanfaatkan jasa teknologi elektronik.
  • Memanfaatkan keunggulan komputer (digital media dan komputer networks)
  • Menggunakan bahan ajar yang bersifat mandiri (self learning materials) kemudian disimpan di komputer, sehingga dapat diakses oleh doesen dan mahasiswa kapan saja dan dimana saja.
  • Memanfaatkan jadwal pembelajaran, kurikulum, hasil kemajuan belajar, dan hal-hal yang berkaitan dengan administrasi pendidikan dapat dilihat setiap saat di komputer.
  • Bersifat jaringan, yang membuatnya mampu memperbaiki secara cepat, menyimpan atau memunculkan kembali, mendistribusikan, dan sharing pembelajaran dan informasi.
Yayasan Kebajikan Nusantara (YAKIN) telah menandatangani Memorandum Persefahaman ( MoU ) dengan Syarikat dengan Dasar Jati Sdn Bhd pada 12 Oktober 2017. Tujuan memorandum ini ialah sebagai satu usaha memperkembangankan alternatif pembelajaran alaf 21 secara online. Majlis berlangsung kira-kira jam 11.00 pagi bertempat di Bilik Seminar Sekolah Kiblah. Dasar Jati Sdn Bhd ialah satu syarikat yang membangunkan program Home Tutor yang semakin hangat diperkatakan sekarang ini. 

Tandatangan perjanjian ini bakal memberi manfaat yang besar kepada pelajar-pelajar Kiblah pada masa akan datang. Para pelajar bakal dibekalkan ID peribadi masing-masing dan mereka boleh mengakses latihan dan nota pembelajaran secara keseluruhannya bila-bila masa sahaja.



https://www.sekolahkiblah.com.my/index.php/ms/berita-2/22-umum/135-mou-bersama-dasar-jati
http://djati.com.my/index.php/elearning-what-we-do/
http://scdc.binus.ac.id/himsisfo/2016/08/pengertian-dan-karakteristik-e-learning/

No comments: